DUTY OF CARE
Wij geven je graag tips.
Heeft jouw bedrijf een Duty of Care beleid en is deze compleet? Reizen jouw werknemers of collega’s bijvoorbeeld wel eens naar een risicobestemming? Wanneer is een bestemming eigenlijk een risicobestemming? Weet jij waar ze precies zijn als ze zakelijk op pad zijn? Hebben jullie veiligheidsregels en is er een vaccinatiebeleid? Wat gebeurt er als deze niet worden nageleefd? Wie doet wat in het geval van een calamiteit?
Duty of Care is de wettelijke zorgplicht die jij als werkgever hebt richting jouw werknemers. Als werkgever moet je de veiligheid en het welzijn van werknemers zoveel mogelijk waarborgen, ook tijdens zakelijke groepsreizen.
Als er iets met de reiziger gebeurt tijdens een zakelijke reis, kun je hier als werkgever voor aansprakelijk gesteld worden. Naast het emotionele effect, kan dit serieuze juridische en financiële gevolgen hebben voor jouw bedrijf. Het is daarom belangrijk om als werkgever een Duty of Care beleid te hebben. Dit kan heel goed een onderdeel zijn van je reisbeleid of van je personeelsbeleid.
Om je te helpen deze zorgplicht na te leven, zijn er speciale reis- en risicomanagementprogramma’s in het leven geroepen. Deze beginnen al tijdens de voorbereidingen van een zakelijke reis, en gaat verder waar de reisverzekering ophoudt.
Wanneer er een calamiteit dreigt of plaatsvindt, kunnen de medewerkers worden getraceerd en op de hoogte worden gehouden van lokale ontwikkelingen. Evacuatie of hulpverlening wordt geregeld wanneer dit nodig is. Een lidmaatschap kan worden afgesloten voor één reis of voor meerdere reizen, en kan bijvoorbeeld worden aangevuld met een medische dekking. Als je niet precies weet wat bij jouw bedrijf past, adviseren wij je graag.